Ondersteuning VELUX ACTIVE with NETATMO

Meest gestelde vragen

A bug has occurred in iOS 14.2, preventing the full Wi-Fi configuration of VELUX ACTIVE.

NOTE:

This does NOT impact the day-to-day use of your VELUX ACTIVE app. Only the initial product setup and its Wi-Fi reconfiguration are affected.

If you have updated your iOS device to 14.2, here is a workaround to help you set up VELUX ACTIVE:

 

USE THE iOS Wi-Fi SETTINGS

You can use the iOS Wi-Fi settings to configure your product. Please follow the steps below.

  1. Open your VELUX ACTIVE app.

  2. If you are:
    1. Trying to reconfigure the Wi-Fi of your product, go to Settings > Home Management > VELUX Gateway > Setup Wi-Fi.
    2. Setting up the product for the first time, select VELUX ACTIVE in the list.

  3. Follow the steps within the app to put VELUX ACTIVE in Wi-Fi configuration mode.

  4. When you can see this screen, go to your iOS Wi-Fi settings WITHOUT force quitting the VELUX ACTIVE app.  


  5. Wait for your product to appear in the “Set up new device” section of the screen (this might take a few minutes).


  6. Select your Wi-Fi network in the list and press “Next”.


  7. When the “Setup Complete” screen appears, immediately return to the VELUX ACTIVE app.


  8. Follow the steps in the app to finish the setup.

If you use an Android device or an iOS device that has not been updated to iOS 14.2, you can complete the installation of VELUX ACTIVE without going through these steps. 

Als uw gateway reeds is geïnstalleerd, vindt u het MAC-adres in de VELUX ACTIVE app. Ga naar: Instellingen > Woningbeheer > Gateway > MAC-adres. Zoek de 12-tekencode: "70: ee :50: xx: xx: xx". Als u uw gateway nog niet heeft geïnstalleerd, vindt u het MAC-adres aan de achterkant van de gateway. Ga op zoek naar de code met 7 tekens in het formaat "g:xx:xx:xx" (het laatste deel van het serienummer van de gateway, dat u op de 3e regel vindt).

Om VELUX ACTIVE with NETATMO te verbinden, moet u een 2,4 GHz (b / g / n) wifi-netwerk hebben. Als u een dual-band wifi-router gebruikt, zorg dan voor de 2,4 GHz en 5 GHz-netwerken individuele namen hebben (SSID). Als u wifi-repeaters, extenders of boosters gebruikt, zorg er dan voor dat elk toegangspunt ook een unieke naam (SSID) heeft.
De geaccepteerde netwerkbeveiliging kan Open, WEP, WPA of WPA2-persoonlijk (TKIP en AES) zijn.

Incompatibele wifi-netwerken zijn:
- Publieke en bedrijfsnetwerken met poortfiltering.
- Netwerken die alleen de 5 GHz-band gebruiken.
- Netwerken achter een authenticatieportaal.

Zorg ervoor dat uw smartphone correct is verbonden met een functioneel Wi-Fi-netwerk voordat u met de installatie begint.
Volg dan deze stappen:

1. Start de wifi-router en smartphone opnieuw op.
2. Controleer of de gateway is aangesloten op voeding (kleine witte LED brandt naast de voedingskabel)
3. Als u Wi-Fi-boosters / repeaters in uw netwerk hebt, controleert u of de gateway verbinding maakt met het toegangspunt met het sterkste signaal en of het toegangspunt een unieke naam (SSID) heeft.

Als de bovenstaande stappen uw probleem niet oplossen, controleer dan of uw VELUX ACTIVE-gateway kan worden verbonden via een hotspot van een andere telefoon die is verbonden met het mobiele 4G-datanetwerk. Als de hotspot-verbinding mogelijk is, controleer dan uw routerinstellingen door verbinding te maken met de configuratiepagina van de router (raadpleeg de gebruikershandleiding van uw router).

- Update de router naar de nieuwste firmwareversie.
- Definieer een eenvoudiger wifi-wachtwoord zonder speciale tekens.
- Zorg ervoor dat er geen MAC-filtering is ingeschakeld op de router (of zorg ervoor dat de gateway in de witte lijst staat).
- Zorg ervoor dat toegangsbeperkingen (ouderlijk toezicht, enz.) uitgeschakeld zijn.
- Controleer of de router een slaapfunctie heeft. Zo ja, schakel deze functie uit (vermijd frequent verbreken / opnieuw verbinden met de router om een ​​stabiele gateway-functie te garanderen).
- Schakel de wifi-kanaalbeperking uit (automatische selectie inschakelen) of selecteer kanaal 1, 6 of 11.
- Controleer of 2,4 GHz ook is ingeschakeld als de router compatibel is met dual-band (VELUX ACTIVE with NETATMO kan alleen verbinding maken met 2,4 GHz-netwerken). Probeer ook 5 GHz uit te schakelen.
- Controleer of UPnP is ingeschakeld (dit wordt aanbevolen).
- Controleer of LAN naar WLAN-uitzending en multicast niet zijn geblokkeerd.
- Probeer de huidige DNS-servers te vervangen door die van Google (primair: 8.8.8.8 / secundair: 8.8.4.4).
- Controleer of uw router firewall- / poortfiltering heeft. Zo ja, open dan de 25050-poort (TCP).
- Geef de gateway een statisch IP-adres met zijn MAC-adres. 

U kunt een nieuwe gebruiker uitnodigen en uw toegang met hem/haar delen door de app te openen en naar: "Instellingen > Gastbeheer > Een gebruiker uitnodigen" te gaan
Persoonlijke productgroepering kan niet in de app worden gemaakt.
Als u alle producten in een kamer van hetzelfde type wilt bedienen, selecteert u het kamerscherm en de groepsoptie onder de binnenklimaatsensorwaarden. Als u de positie van de schuifregelaar wijzigt, worden nu alle producten van dat type bestuurd. Selecteer de optie Apparaat om individuele bediening te verkrijgen.

Als alternatief kunt u alle producten van één type bedienen met de binnenklimaatsensorschakelaar in de kamer. Dit besturingselement is altijd vensters, rolluiken of binnengordijnen. 

Richtlijnen voor installatie

Compatibiliteit

De app is beschikbaar voor iOS 9.0 of later in de Apple App Store en voor Android 5.0 of later op Google Play.

U kunt maximaal 15 gebruikers verbinden met één gateway.

U kunt met de app maximaal 5 verschillende woningen bedienen

VELUX ACTIVE heeft een persoonlijk wifinetwerk nodig. Het kan niet worden ingesteld op een openbare hotspot of een bedrijfsnetwerk. U heeft een 2,4 GHz (802.11 b/g/n) wifi nodig met WEP, WPA of WPA2-Personal netwerkbeveiligingsinstellingen.

Met een VELUX ACTIVE kunnen maximaal 200 producten worden bediend. Apple HomeKit ondersteunt maximaal 100 producten.

Als u graag VELUX ACTIVE zou willen gebruiken om een gezonder binnenklimaat te creëren, maar niet over een elektrisch dakvenster beschikt, dan kunt u een op zonne-energie lopende upgradekit voor handbediende dakvensters toevoegen. Ga naar onze website voor verdere informatie over elektrische ombouwproducten en compatibiliteit.

 

VELUX ACTIVE heeft een limiet van 10 binnenklimaatsensoren per gateway. Als meer dan 10 binnenklimaatsensoren nodig zijn, moet u uw huis in twee huizen verdelen en een gateway voor elk deel van het huis gebruiken.
VELUX ACTIVE heeft een limiet van 5 vertrekschakelaars per gateway. Als meer dan 5 schakelaars nodig zijn, moet u uw huis in twee huizen verdelen en een gateway voor elk deel van het huis gebruiken.

Mijn installatie

A bug has occurred in iOS 14.2, preventing the full Wi-Fi configuration of VELUX ACTIVE.

NOTE:

This does NOT impact the day-to-day use of your VELUX ACTIVE app. Only the initial product setup and its Wi-Fi reconfiguration are affected.

If you have updated your iOS device to 14.2, here is a workaround to help you set up VELUX ACTIVE:

 

USE THE iOS Wi-Fi SETTINGS

You can use the iOS Wi-Fi settings to configure your product. Please follow the steps below.

  1. Open your VELUX ACTIVE app.

  2. If you are:
    1. Trying to reconfigure the Wi-Fi of your product, go to Settings > Home Management > VELUX Gateway > Setup Wi-Fi.
    2. Setting up the product for the first time, select VELUX ACTIVE in the list.

  3. Follow the steps within the app to put VELUX ACTIVE in Wi-Fi configuration mode.

  4. When you can see this screen, go to your iOS Wi-Fi settings WITHOUT force quitting the VELUX ACTIVE app.  


  5. Wait for your product to appear in the “Set up new device” section of the screen (this might take a few minutes).


  6. Select your Wi-Fi network in the list and press “Next”.


  7. When the “Setup Complete” screen appears, immediately return to the VELUX ACTIVE app.


  8. Follow the steps in the app to finish the setup.

If you use an Android device or an iOS device that has not been updated to iOS 14.2, you can complete the installation of VELUX ACTIVE without going through these steps. 

VELUX ACTIVE with NETATMO kan alleen VELUX-producten (en geselecteerde Somfy-producten) vinden met behulp van het draadloze communicatieprotocol io-homecontrol.
Horizontale rolluiken zijn niet compatibel.
BELANGRIJK: Zorg ervoor dat uw VELUX afstandsbediening of wandschakelaar correct is gekoppeld aan het product en volledig functioneel is voordat u met de installatie begint. Reset uw gateway NIET tenzij u alle volgende stappen hebt gecontroleerd:

Gebruik van een afstandsbediening met display en feedback (bidirectioneel):
1. Controleer of alle producten die de afstandsbediening kent, kunnen worden bediend vanaf het punt waar de gateway is geplaatst.
- Als u een " geen contact " feedback ontvangt, probeer dan dichter bij het product te komen en probeer het opnieuw - wanneer succesvol, verplaats dan de gateway naar dezepositie.
- Als u een " verkeerde beveiligingssleutel " ontvangt, raadpleegt u de instructies van de afstandsbediening voor het verkrijgen van een nieuwe en geldige beveiligingssleutel.
2. Controleer of u een hoofdbediening voor de hele woning of individuele Kamerregelingen hebt.
- Als u een master afstandsbediening hebt, gebruik deze dan altijd voor de productregistratie
- Als u individuele afstandsbediening hebt, begin dan met het toevoegen van de producten van de eerste afstandsbediening aan uw ACTIVE en voltooi de installatie alleen met deze producten. Om de resterende producten toe te voegen, gaat u naar: Instellingen> Nieuwe producten installeren>Installeer een nieuw venster> Volgende en volgt de instructies in de app. Opmerking: de instructies van de afstandsbediening verschillen, omdat u nu de beveiligingssleutels tijdens het proces uitlijnt.
3. Controleer of u de juiste bedieningsoptie in de app hebt geselecteerd (unidirectionele bedieningselementen worden gevonden door op de knop " Ik heb die afstandsbedieningen niet" te drukken).
4. Sluit de app en open deze opnieuw om te zien of u een onvoltooide installatie hebt. Zo ja, voltooi dan de installatie.

Een wandschakelaar gebruiken zonder feedback (unidirectioneel) of een combinatie van afstandsbedieningen (unidirectioneel en bidirectioneel):
1. Controleer of er een bidirectionele afstandsbediening is gekoppeld aan uw producten. Zo ja, gebruik dit bij het toevoegen van de producten aan de gateway (zie hierboven).
2. Controleer of alle producten die bekend zijn bij de wandschakelaar kunnen worden bediend vanaf het punt waar de gateway is geplaatst. Als u de producten niet kunt bedienen, probeer dan dichter bij het product te komen en probeer het opnieuw - wanneer succesvol, verplaats dan de gateway naar deze positie. Raadpleeg anders de instructies van de afstandsbediening voor het koppelen van de wandschakelaar met het product.
3. Controleer of het product heen en weer beweegt om aan te geven dat de registratie gereed is wanneer u op de knop met het tandwieltje drukt (op oudere bedieningselementen is dit de resetknop) op de wandschakelaar. Als het product niet beweegt, probeer dan nogmaals op de knop met het tandwieltje (of resetknop voor oudere bedieningselementen) op de wandschakelaar.
4. Controleer of u de juiste bedieningsoptie in de app hebt geselecteerd (unidirectionele bedieningselementen worden gevonden door op de knop " Ik heb die afstandsbedieningen niet" te drukken).
5. Sluit de app en open deze opnieuw om te zien of u een onvoltooide installatie hebt. Zo ja, voltooi dan de installatie.

Als de bovenstaande stappen uw probleem niet oplossen, moet u helaas uw VELUX-producten terugzetten naar de fabrieksinstellingen die niet door de gateway worden gevonden. Houd er rekening mee dat u fysieke toegang tot uw product nodig hebt om de fabrieksreset uit te voeren.
Nadat een product is gereset, werken geen van uw eerdere bedieningselementen voor dit product meer. Daarom moet u uw bediening opnieuw aan het product koppelen - raadpleeg de instructies van het venster / accessoire over hoe u het product kunt resetten en de bediening achteraf kunt koppelen.

Raadpleeg de uitlegvideos of volg deze stappen:
 1) Download de VELUX ACTIVE-app van de Apple App Store of Google Play. Download de app niet van andere sites dan de Apple App Store of Google Play. Als u de app al op uw smartphone hebt geïnstalleerd, verwijdert u deze en downloadt de nieuwste versie.
 2) Verbind de VELUX ACTIVE gateway met uw netvoeding.
 3) Verbind uw mobiele apparaat met het Wi-Fi-netwerk dat u voor de gateway wilt gebruiken.
 4) Volg de installatie-instructies in de app:
     - Maak een VELUX-account (of gebruik uw bestaande account)
     - Verbind / koppel de gateway met uw router
     - Koppel alle binnenklimaatbinnenklimaatsensoren- en vertrekschakelaars met uw gateway
     - Kopieer alle producten van uw afstandsbediening (en) naar de gateway
     - Bouw je huis in de app door kamers te definiëren en de producten in de kamers te plaatsen
 Uw VELUX ACTIVE-oplossing is nu klaar voor gebruik.

Belangrijk: let er bij het benoemen van uw kamers en producten op dat u het kamertype niet binnen de productnaam gebruikt, omdat dit een naamconflict kan veroorzaken. Bewaar kamertypenamen (Badkamer, Keuken, enz.) voor de kamers en producttypenamen (Venster, Blind, enz.) Voor de producten. Dit zorgt voor de beste integratie met Siri (Apple HomeKit) spraakopdrachten. Als u Engels voor Siri gebruikt, geeft u uw kamers en producten Engelse namen / voorwaarden voor de beste prestaties.

 

Als uw gateway reeds is geïnstalleerd, vindt u het MAC-adres in de VELUX ACTIVE app. Ga naar: Instellingen > Woningbeheer > Gateway > MAC-adres. Zoek de 12-tekencode: "70: ee :50: xx: xx: xx". Als u uw gateway nog niet heeft geïnstalleerd, vindt u het MAC-adres aan de achterkant van de gateway. Ga op zoek naar de code met 7 tekens in het formaat "g:xx:xx:xx" (het laatste deel van het serienummer van de gateway, dat u op de 3e regel vindt).

Voor iOS-apparaten (Apple) gaat u naar Apple App Store, voor Android-apparaten gaat u naar Google Play. Zoek naar VELUX ACTIVE with NETATMO en download de app.

Ja, dat is mogelijk maar u wordt wel aangeraden in elke ruimte een sensor te installeren om optimaal te kunnen profiteren van het VELUX ACTIVE systeem voor binnenklimaatbeheersing. Als u de sensorregistratie tijdens de installatie wilt overslaan, antwoordt u op vraag in de app of u de batterijen in de schakelaars hebt geplaatst: "Dat is gebeurd". Druk vervolgens nadat de zoekactie is voltooid in het volgende scherm op "Al mijn schakelaars zijn aanwezig".
Er zijn twee manieren om een nieuwe gebruiker toe te voegen aan een bestaande VELUX ACTIVE-oplossing:
  1. De nieuwe gebruiker krijgt de informatie over het e-mailadres en wachtwoord van de account en meldt zich eenvoudig aan bij dezelfde account als de bestaande gebruiker
  2. Een bestaande gebruiker kan een nieuwe gebruiker uitnodigen en toegang verlenen. Dit gebeurt in de app in: " Instellingen> Gastenbeheer> Een gebruiker uitnodigen ".

Opmerking: aangezien VELUX ACTIVE zeer veilig is, moet de nieuwe gebruiker een authenticatiesleutel van de gateway ophalen om volledige toegang te krijgen (druk op de rode waarschuwingsbalk op het scherm van de kamer en volg de instructies in de app). 

U kunt de app downloaden op uw nieuwe apparaat en inloggen op uw bestaande account.

Opmerking: aangezien VELUX ACTIVE zeer veilig is, moet de nieuwe gebruiker een authenticatiesleutel van de gateway ophalen om volledige toegang te krijgen (druk op de rode waarschuwingsbalk op het scherm van de kamer en volg de instructies in de app). 

Ja, u kunt met elk mobiel apparaat toegang krijgen tot VELUX ACTIVE - Apple of Android. 
U zou naast de kabelaansluiting op uw VELUX ACTIVE gateway een wit LED-lampje moeten zien. Check dat de stroomkabel op de gateway is aangesloten en dat de stroomschakelaar AAN staat. Als de gateway al is aangesloten, trek de stekker er dan 10 seconden uit en steek hem er daarna weer terug in.

Plaats uw gateway op een centrale locatie in uw huis om een stabiele draadloze verbinding met al uw VELUX-producten en met uw wifi-router te garanderen. De sterkte van het Wi-Fi-signaal kan worden weergegeven door naar: "Instellingen> Woningbeheer" in uw VELUX ACTIVE with NETATMO-app te gaan. Nadat u de optimale positie hebt bepaald, kunt u de VELUX ACTIVE gateway aan de muur monteren met behulp van de installatiebeugel.

Als u de gateway vervangt moet u een nieuwe installatie creëren. Om veiligheidsredenen kunt u geen informatie overdragen van de ene naar de andere gateway, maar u kunt wel uw bestaande VELUX account bewaren voor de nieuwe gateway.

Om VELUX ACTIVE with NETATMO te verbinden, moet u een 2,4 GHz (b / g / n) wifi-netwerk hebben. Als u een dual-band wifi-router gebruikt, zorg dan voor de 2,4 GHz en 5 GHz-netwerken individuele namen hebben (SSID). Als u wifi-repeaters, extenders of boosters gebruikt, zorg er dan voor dat elk toegangspunt ook een unieke naam (SSID) heeft.
De geaccepteerde netwerkbeveiliging kan Open, WEP, WPA of WPA2-persoonlijk (TKIP en AES) zijn.

Incompatibele wifi-netwerken zijn:
- Publieke en bedrijfsnetwerken met poortfiltering.
- Netwerken die alleen de 5 GHz-band gebruiken.
- Netwerken achter een authenticatieportaal.

Zorg ervoor dat uw smartphone correct is verbonden met een functioneel Wi-Fi-netwerk voordat u met de installatie begint.
Volg dan deze stappen:

1. Start de wifi-router en smartphone opnieuw op.
2. Controleer of de gateway is aangesloten op voeding (kleine witte LED brandt naast de voedingskabel)
3. Als u Wi-Fi-boosters / repeaters in uw netwerk hebt, controleert u of de gateway verbinding maakt met het toegangspunt met het sterkste signaal en of het toegangspunt een unieke naam (SSID) heeft.

Als de bovenstaande stappen uw probleem niet oplossen, controleer dan of uw VELUX ACTIVE-gateway kan worden verbonden via een hotspot van een andere telefoon die is verbonden met het mobiele 4G-datanetwerk. Als de hotspot-verbinding mogelijk is, controleer dan uw routerinstellingen door verbinding te maken met de configuratiepagina van de router (raadpleeg de gebruikershandleiding van uw router).

- Update de router naar de nieuwste firmwareversie.
- Definieer een eenvoudiger wifi-wachtwoord zonder speciale tekens.
- Zorg ervoor dat er geen MAC-filtering is ingeschakeld op de router (of zorg ervoor dat de gateway in de witte lijst staat).
- Zorg ervoor dat toegangsbeperkingen (ouderlijk toezicht, enz.) uitgeschakeld zijn.
- Controleer of de router een slaapfunctie heeft. Zo ja, schakel deze functie uit (vermijd frequent verbreken / opnieuw verbinden met de router om een ​​stabiele gateway-functie te garanderen).
- Schakel de wifi-kanaalbeperking uit (automatische selectie inschakelen) of selecteer kanaal 1, 6 of 11.
- Controleer of 2,4 GHz ook is ingeschakeld als de router compatibel is met dual-band (VELUX ACTIVE with NETATMO kan alleen verbinding maken met 2,4 GHz-netwerken). Probeer ook 5 GHz uit te schakelen.
- Controleer of UPnP is ingeschakeld (dit wordt aanbevolen).
- Controleer of LAN naar WLAN-uitzending en multicast niet zijn geblokkeerd.
- Probeer de huidige DNS-servers te vervangen door die van Google (primair: 8.8.8.8 / secundair: 8.8.4.4).
- Controleer of uw router firewall- / poortfiltering heeft. Zo ja, open dan de 25050-poort (TCP).
- Geef de gateway een statisch IP-adres met zijn MAC-adres. 

Om de signaalsterkte van uw wifi tussen de router en uw gateway te verbeteren, kunt u de gateway en router fysiek dichter naar elkaar toe bewegen. U kunt tevens een vergroter van het draadloos bereik aan uw wifinetwerk toevoegen.
Om uw gateway met een nieuw wifitoegangspunt (router) te verbinden, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Woningbeheer > Gateway > Wificonfiguratie". U wordt hier gevraagd de identificatiecode van uw wifitoegangspunt opnieuw in te voeren.

Haal de batterijen eruit, druk op om het even welke toets op de afstandsbediening en doe de batterijen er weer in. Nu zou er aan de voorkant van de afstandsbediening een groen knipperlicht moeten verschijnen om aan te geven dat die correct aan staat. Plaats nieuwe batterijen als u geen licht ziet of als het licht te zwak is.
 
Plaats bij verbindingsproblemen de sensor/schakelaar dichter bij de gateway (20-50 cm) tijdens het detecteren.

Om de beste voorwaarden voor nauwkeurige metingen te verkrijgen, volgt u voor het plaatsen van de sensor de volgende richtsnoeren:
  - Plaats de sensor binnen bereik en op een passende hoogte aan de muur (90-170 cm)
  - Plaats de sensor niet aan de binnenkant van een buitenmuur
  - Plaats de sensor niet in direct zonlicht
  - Plaats de sensor niet boven verwarmingselementen of radiatoren
  - Plaats de sensor niet achter gordijnen, meubilair of andere obstakels

Plaats uw vertrekschakelaar binnen bereik, op een passende hoogte (90-120 cm), naast uw hoofdingang. U kunt bij elke ingang van uw woning een vertrekschakelaar plaatsen.
Het maximale werkbereik tussen een binnenklimaatsensor / vertrekschakelaar en de gateway is 300m in vrij zicht of ca. 30m binnenshuis (over muren en plafonds).
Probeer de gateway te verplaatsen en breng ze dichter bij elkaar om de sterkte van het draadloze signaal te verbeteren. Een draadloos bereikverlenger kan niet worden gebruikt.

Uw binnenklimaatsensor schakelaar is standaard ingesteld om alle vensters in de kamer te bedienen. Als de kamer geen elektrische vensters heeft, worden alle buitenste accesoires geregeld. Als er geen buitenste accesoires zijn geïnstalleerd, worden alle binnen gordijnen bestuurd.

U kunt deze standaardinstelling in uw app bewerken door te zoeken naar: " Instellingen> Woningbeheer> Kamer> Binnenklimaatsensor> Gestuurde producten ". Een binnenklimaatsensorschakelaar kan alleen de producten in dezelfde Kamer bedienen en alleen producten van hetzelfde type. 

 

Om een extra sensor aan uw VELUX ACTIVE oplossing toe te voegen, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Nieuwe producten installeren > Extra schakelaar installeren". Volg de instructies.

Om een sensor uit uw VELUX ACTIVE installatie te verwijderen, opent u de app en ga naar: "Instellingen > Woningbeheer > Ruimte > Sensorschakelaar", waarna u op "Product verwijderen" drukt.
Om een sensor van de ene naar de andere ruimte te verplaatsen, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Woningbeheer > Ruimte > Sensorschakelaar", waarna u op "Product verplaatsen" drukt.
Een sensor kan slechts producten bedienen in de ruimte waar hij zich bevindt. U wordt aangeraden in elke ruimte een sensor te installeren om een optimale automatische bediening van uw producten te verkrijgen en van alle voordelen van VELUX ACTIVE te profiteren.
Twee binnenklimaatsensoren kunnen worden gebruikt voor zeer grote of complexe Kamers. Bij het toewijzen van twee binnenklimaatsensoren aan één Kamer worden de gemiddelde metingen van temperatuur, vochtigheid en CO2 berekend en gebruikt als invoer voor de automatische regeling. De app geeft ook de gemiddelde waarden weer.
Om een extra vertrekschakelaar aan uw VELUX ACTIVE oplossing toe te voegen, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Nieuwe producten installeren > Een nieuwe schakelaar installeren". Volg de instructies.

Het maximale werkbereik tussen een VELUX-product en de gateway is 300m vrij zicht of ca. 30m binnenshuis (over muren en plafonds). Het bereik kan worden verdubbeld (tot 60 m binnenshuis) door toevoeging van de io-homecontrol repeter KLF.

Nee, kopieer de identiteit van uw vensters en zonnebeschermingsproducten van een (of meer) van uw bestaande afstandsbedieningen naar de gateway. Alle bestaande afstandsbedieningen blijven ongewijzigd.
Als uw raam- of zonneweringsproduct werd geleverd met een wandschakelaar (lokale bediening), moet u deze altijd eerst aan deze schakelaar koppelen. Volg de instructies die bij de wandschakelaar geleverd zijn.

Als u een VELUX-bedieningspad (KLR 200) of een VELUX-afstandsbediening met display (KLR 100) hebt, voegt u ook het raam- of zonneweringsproduct toe aan deze afstandsbediening. Volg de instructies die bij de afstandsbediening geleverd zijn.

Opmerking: het verzamelen van al uw producten in één afstandsbediening vereenvoudigt het kopiëren van uw VELUX-producten naar uw VELUX ACTIVE-gateway. 
Om een nieuw dakvenster, gordijn, rolluik of buitenste zonnescherm aan uw VELUX ACTIVE installatie toe te voegen, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Nieuwe producten installeren > Een nieuw dakvenster installeren". Volg de instructies.

NB: Voordat u een nieuw product aan VELUX ACTIVE toevoegt, moet het product al gekoppeld zijn aan een VELUX afstandsbediening.

Om een product van de ene kamer naar de andere te verplaatsen, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen> Woningbeheer> Kamer> Product" en drukt u op "Product verplaatsen".
De software op uw VELUX ACTIVE gateway (firmware), wordt automatisch bijgewerkt wanneer nieuwe functies en bugfixes worden vrijgegeven. Zorg ervoor dat de gateway altijd ingeschakeld is en verbonden met internet om bijgewerkt te worden.

Mijn app gebruiken

De rode stip naast het pictogram Instellingen geeft aan dat er nieuws voor u is over VELUX ACTIVE. U kunt worden geïnformeerd over nieuwe functies of verbeteringen die worden toegevoegd aan VELUX ACTIVE door het instellingengebied te openen en te zoeken naar: Wat is er nieuw. Na het lezen van de informatie verdwijnt de stip totdat er nieuwe informatie is aangekomen.
Klik hier om de gebruiksvoorwaarden van VELUX ACTIVE te bekijken

De luchtkwaliteit in uw woning wordt constant weergegeven in de VELUX ACTIVE app. Als u de pagina van de betrokken ruimte invoert (productbediening) ziet u de temperatuur, de vochtigheidsgraad en het CO2-niveau die door de sensor in die ruimte worden gemeten.

Ga naar de kamerpagina om de huidige temperatuur-, vochtigheids- en CO2-niveaus van een specifieke kamer te bekijken. Wissel van kamer om de niveaus in een andere kamer te bekijken.
Of (op iOS) druk diep op de notificaties om de huidige metingen voor de Kamer te bekijken en wijzigingen aan te brengen in de automatiseringsinstellingen. 
Volgens de WGO ligt een goede binnentemperatuur tussen 17° en 26° Celsius (63 tot 79° Fahrenheit). Zo kan condensvorming, schimmel of uitdroging van de mensen in de ruimte worden voorkomen.
Om Celsius of Fahrenheit te kiezen als temperatuurschaal, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Mijn account > Temperatuurschaal". Kies de schaal van uw voorkeur.
Volgens de WGO ligt een goede vochtigheidsgraad binnenshuis (hoeveelheid waterdamp in de lucht) tussen 40% en 60%.
Volgens de WGO ligt een goed CO2-niveau binnenshuis onder 1150 ppm.
Om het batterijniveau of de signaalsterkte van een sensorschakelaar te checken, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Woningbeheer > Ruimte > Sensorschakelaar".
 
Om het batterijniveau of de signaalsterkte van een vertrekschakelaar te checken, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Woningbeheer > Vertrekschakelaar".
 
Om de sterkte van het wifisignaal naar de gateway te checken, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Woningbeheer > Gateway".
Om een ander huis in de app weer te geven, drukt u op de naam van het huis op het openingsscherm en selecteert u vervolgens uw gewenste huis.
Als u uw wachtwoord naar uw VELUX account bent vergeten, drukt u op "Wachtwoord vergeten?" op het inlogscherm en volgt u de instructies in de e-mail. Als u geen e-mail ontvangt, doet u er goed aan uw spam-map te checken.
U kunt een nieuwe gebruiker uitnodigen en uw toegang met hem/haar delen door de app te openen en naar: "Instellingen > Gastbeheer > Een gebruiker uitnodigen" te gaan
U ontvangt automatisch een melding als er een nieuwe versie wordt uitgebracht. Ga naar de downloadpagina en accepteer de update als u automatische updates niet heeft ingeschakeld.

U kunt de app of de afstandsbediening gebruiken om uw VELUX-venster of zonneweringsproduct naar een gewenste positie te bedienen. Selecteer in de app de kamer en scrol omlaag totdat u het product ziet dat u wilt bedienen. Schuif de knop op de bedieningsbalk om de gewenste positie in te stellen. Laat deze los om de beweging te starten. U kunt de beweging altijd stoppen door op de knop " Stop " te drukken.

Opmerking:
u kunt snelle bediening verkrijgen door op de productpictogrammen aan elke kant van de schuifregelaar te drukken. Het product gaat dan rechtstreeks naar de eindpositie. 

Gebruik de afstandsbediening of de VELUX ACTIVE-app om een product te stoppen terwijl het in werking is. Druk op de knop "Stop" op het openingsscherm of het kamerscherm in de app.
Er zijn twee manieren om de automatische besturing tijdelijk te stoppen:
  - Bedien een product handmatig naar een nieuwe positie - vanuit de app of via een VELUX-afstandsbediening. Dit zal het product isoleren van verdere ACTIVE-controle tot de volgende ACTIVE-periode.
  - Gebruik het controlecentrum rechtsboven (3 punten) om alle ACTIVE-controle voor die specifieke kamer te pauzeren. Om de ACTIVE-besturing opnieuw te activeren, selecteert u " Opnieuw opstarten " in het bedieningscentrum of wacht u gewoon tot de volgende ACTIVE periode begint. 
 

Om uw dakvenster in de veilige ventilatiestand te openen, schuift u de draaiknop op de bedieningsbalk horizontaal totdat u het "vergrendelde ventilatie" pictogram bereikt.

NB: Het "vergrendelde ventilatie" pictogram zal niet worden weergegeven als uw dakvenster geen ventilatieklep heeft.

 

Accessoires die op een venster zijn geïnstalleerd, worden ook weergegeven met het venster in de app. Om een specifiek product te vinden, selecteert u de kamer met het venster en scrolt u omlaag totdat u de schuifregelaar voor het venster of het zonneweringsproduct ziet.
Persoonlijke productgroepering kan niet in de app worden gemaakt.
Als u alle producten in een kamer van hetzelfde type wilt bedienen, selecteert u het kamerscherm en de groepsoptie onder de binnenklimaatsensorwaarden. Als u de positie van de schuifregelaar wijzigt, worden nu alle producten van dat type bestuurd. Selecteer de optie Apparaat om individuele bediening te verkrijgen.

Als alternatief kunt u alle producten van één type bedienen met de binnenklimaatsensorschakelaar in de kamer. Dit besturingselement is altijd vensters, rolluiken of binnengordijnen. 
Alle besturingsopdrachten die vanuit uw app worden verzonden, vereisen een internetverbinding tussen uw mobiele apparaat en de gateway. Als deze communicatielink wordt verstoord, kan uw app niet worden gebruikt totdat de link opnieuw is ingesteld. De VELUX ACTIVE gateway zelf blijft gedurende 2 dagen automatische controle bieden zonder internettoegang, waarna het stopt omdat er geen Weersvoorspellingsgegevens bijgewerkt  zijn.
U kunt uw automatische besturingsinstellingen op elk moment wijzigen. Om de instellingen te wijzigen, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen> ACTIVE control" en voert u uw voorkeuren voor elke kamer afzonderlijk in.
Ja, met de app is het mogelijk om de bescherming tegen de regen tijdelijk te negeren. De eerste keer dat u het venster opent, is dit beperkt tot de ventilatiepositie en wordt u geïnformeerd: "Het regent". Als u het venster opnieuw opent met de positie-schuifregelaar, berijkt u 50% van de opening. Na 15 minuten sluit het venster weer automatisch voor volledige bescherming tegen regen.

Opmerking: het is NIET mogelijk om de bescherming tegen regen voor oudere gemotoriseerde vensters en voor platte dakvensters te negeren. 
U kunt uw woning, ruimte of producten op ieder moment een nieuwe naam geven. Om uw woning een nieuwe naam te geven, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Woningbeheer > Naam van huis", waarna u uw voorkeuren invoert. Om uw ruimte een nieuwe naam te geven, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Woningbeheer > Ruimte", waarna u uw voorkeuren invoert. Om uw producten een nieuwe naam te geven, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen > Woningbeheer > Ruimte > Product", waarna u uw voorkeuren invoert.
 
Belangrijk: Als u uw ruimten en producten benoemt, let er dan op dat u niet het type ruimte in de productnaam vermeldt, want dat kan tot naamconflicten leiden. Reserveer de namen van typen ruimten (badkamer, keuken, enz.) voor de ruimten en namen van typen producten (dakraam, zonwering, enz.) voor de producten. Zo verkrijgt u de beste integratie met Siri (Apple HomeKit) spraakopdrachten. Als u voor Siri de Engelse taal gebruikt, kunt u voor de ruimten in uw huis en de producten ook het beste Engelse namen/termen gebruiken voor optimale prestatie.
De app zal u automatisch informeren wanneer een van de binnenklimaatsensoren of de batterijen van de vertrekschakelaar moet vervangen worden. Als u de notificaties wilt wijzigen, kunt u alle VELUX ACTIVE-notificaties beheren door de app te openen en te zoeken naar: "Instellingen> Notificatie". Het is niet mogelijk om nieuwe notificatie te maken in VELUX ACTIVE.
U kunt uw standaard VELUX ACTIVE meldingen beheren door de app te openen en naar: "Instellingen > Meldingen" te gaan. Het is op het ogenblik niet mogelijk om nieuwe meldingen te creëren in VELUX ACTIVE.

De twee rode toetsen op het openingsscherm (met een zonnetje en een maantje), kunnen worden gebruikt om uw gordijnen, rolluiken of buitenste zonneschermen snel en makkelijk te bedienen. Als u de toets met de zon indrukt, haalt u alle accessoires in de woning omhoog (Goedemorgen). Als u de toets met de maan indrukt, laat u alle accessoires in de woning neer (Goedenacht).

Ja, u kunt de vergrendeling wijzigen om ook alle zonnebeschermingen bij vertrek te verlagen of het "Goede nacht" -scenario wijzigen om ook alle vensters te sluiten bij het verlagen van de zonnebeschermingen. Om de scenario's te wijzigen, opent u de app en gaat u naar: "Instellingen> Snelle acties".

De vergrendelknop en vertrekschakelaar worden gebruikt om uw VELUX ACTIVE binnenklimaatregeling in een beveiligde modus (weg) te zetten wanneer u niet thuis bent. Uw vensters zijn dan beperkt tot alleen klepventilatie / geen opening (vensters zonder klep). Als u op de gesloten slot drukt, wordt de beveiligde / afwezigheidsmodus ingesteld. Als u op open slot drukt, wordt de onbeveiligde / thuismodus ingesteld.

Opmerking:
het instellen van de statussen in de app is hetzelfde als het indrukken van de vertrekschakelaar. 


VELUX ACTIVE is beveiligd om te voorkomen dat ongeautoriseerde gebruikers uw huis ontgrendelen. Ontgrendelen vereist dat uw smartphone een specifieke authenticatiesleutel van de gateway heeft opgehaald. Gebruikers die deze sleutel niet hebben, kunnen het huis niet ontgrendelen vanuit hun app.

Er zijn twee manieren om de sleutel op te halen:
  - De sleutel wordt automatisch opgehaald tijdens de installatie van de gateway.
  - De sleutel wordt opgehaald door op de rode waarschuwingsbalk met de naam '' Verificatie vereist '' te drukken en vervolgens de instructies te volgen.
(zorg ervoor dat de smartphone en gateway zich dicht bij elkaar bevinden (ca. 20 cm) en beide verbonden zijn met hetzelfde wifi-netwerk)

De beveiligingssleutel wordt om veiligheidsredenen rechtstreeks op de smartphone opgeslagen. U krijgt een nieuwe sleutel als u uw smartphone of apparaat wijzigt of als u zich afmeldt bij uw account.

Opmerking: je kunt je huis altijd ontgrendelen met de vertrekschakelaar. 
Als VELUX ACTIVE een bedieningsopdracht krijgt van een afstandsbediening, beschouwt het die als een bevoegde gebruiker. Het gaat er dan van uit dat het veilig is om de woning te ontgrendelen.

Metingen en automatisering

Kan ik wijzigen hoe de automatisering mijn dakraam en zonnebescherming regelt? Alle VELUX ACTIVE automatiseringen kunnen worden aangepast aan uw persoonlijke voorkeuren. Als u de gevoeligheid voor de binnenklimaatparameters wilt verhogen of verlagen of als u een inactieve periode wilt definiëren, kunt u dit doen door de app te openen en te zoeken naar: "Instellingen> ACTIVE control".
Weersvoorspellingsgegevens worden gebruikt om de duur aan te passen en in hoeverre het venster wordt geopend bij het ventileren van de kamer.Om intensief gebruik van het product gedurende de dag te vermijden, en extreme veranderingen in het binnenklimaat (kou, wind, etc.) te voorkomen en om de beweging van producten te voorkomen wanneer er geen verbetering kan bereikt worden, beperkt VELUX ACTIVE automatisch de automatisering. Weersvoorspellingsgegevens worden ook gebruikt bij het berekenen van de perioden voor het verlagen van de zonnebeschermingsproducten om mogelijke oververhitting te voorkomen voordat deze optreedt.

Wanneer de binnenklimaatsensor in een kamer geïnstalleerd is en automatisering in de app geactiveerd is, regelt VELUX ACTIVE automatisch alle dakvensters en alle zonnebeschermingsproducten in de kamer.

VELUX ACTIVE blijft werken tijdens internetstoringen. Het regelt het binnenklimaat en de zonnebescherming volgens het laatst ingestelde instelpunt vóór de storing (afwezigheidsmodus, handmatig instelpunt, enz.). Na twee dagen wordt het gepauzeerd als geen weersvoorspellingsgegevens bijgewerkt zijn. Alleen de werking van zonnebescherming in de ochtend en avond blijft actief. Tijdens de storing kunt u de app echter niet gebruiken (d.w.z. geen productcontrole, geen lezing van binnenklimaatparameters en geen wijziging van instellingen). App-functionaliteit wordt automatisch opnieuw geactiveerd op alle verbonden apparaten wanneer de internetverbinding wordt hersteld. Het kan enkele minuten duren voordat de gateway opnieuw verbinding maakt nadat de internetverbinding is hersteld.

Tijdens een stroomstoring is de VELUX ACTIVE functionaliteit niet beschikbaar. U kunt echter wel VELUX-producten op zonne-energie bedienen met de afstandsbediening. Wanneer de stroom terugkeert, maakt de gateway automatisch opnieuw verbinding met uw router en de cloudservers. Houd er rekening mee dat dit enkele minuten kan duren. 

Om uw woning geheel veilig te houden, gaat de VELUX ACTIVE gateway automatisch in de beveiligde stand (afwezig) na een stroomstoring. Zo wordt voorkomen dat de ramen opengaan doordat kwaadwillende personen buiten de woning een stroomstoring veroorzaken.
Ja, u kunt de app gebruiken om een periode te definiëren waarna uw venster automatisch wordt gesloten (vb.: tijdgebaseerde badkamerventilatie). Om de periode te definiëren, drukt u op het pictogram van het bedieningscentrum (3 stippen) in de rechter bovenhoek van het kamerscherm en stelt u een timer in. Bij de time-out van de timer wordt het venster automatisch gesloten. Geautomatiseerde besturing wordt automatisch hervat aan het begin van de volgende ACTIVE-planningsperiode.

U kunt de periode aanpassen waarin uw venster automatisch wordt gesloten om aan uw persoonlijke behoeften te voldoen. Standaard is de periode ingesteld op 15 minuten, maar deze kan worden ingesteld op elke waarde tussen 5-60 minuten.

Nee, VELUX ACTIVE biedt geen mogelijkheid om een tijdgebaseerd schema te definiëren voor het openen en sluiten van vensters en / of zonnebeschermingsproducten. Als u VELUX ACTIVE op iPhone gebruikt, kunt u een schema maken in de Apple Home-app - raadpleeg Apple HomeKit-ondersteuning.
Ja, het is mogelijk om VELUX ACTIVE uit te schakelen of te stoppen om automatische bediening van uw vensters en zonnebeschermingsproducten te voorkomen. Open de app en zoek: "Instellingen> ACTIVE Control" om alle ACTIVE Control in huis uit te schakelen. Of houd ACTIVE-besturing ingeschakeld in specifieke Kamers, door de app te openen en te zoeken naar: "Instellingen> ACTIVE Control> Kamer> Parameters".

Ja, het is mogelijk om VELUX ACTIVE tijdelijk uit te schakelen in een (of alle) ruimte(n) als u wilt voorkomen dat uw dakvenster, gordijn, rolluik of buitenste zonnescherm 's nachts automatisch bediend worden. Open de app en ga naar: "Instellingen > Active bediening > Ruimte" om de bedieningsuren voor die ruimte te definiëren (bv. 8.00 tot 21.00 uur). Herhaal deze stap voor elke 

Ja, het is mogelijk om VELUX ACTIVE in de ene kamer uit te schakelen terwijl je geautomatiseerde controle in een andere kamer blijft behouden. Open de app en zoek: "Instellingen> ACTIVE Control" en selecteer de kamer waarin u VELUX ACTIVE wilt uitschakelen. U kunt nu de werkingsuren voor de kamer definiëren - of "Parameters" selecteren om alle ACTIVE-regeling voor die kamer uit te schakelen.
Ja, u kunt zelf bepalen wanneer ACTIVE mag werken. U kunt individuele planning definiëren voor elke dag van de week en / of u kunt zelfs specifieke perioden dagelijks definiëren.
De temperatuur in de ruimte wordt gemeten door de binnenklimaatsensor. De temperatuur wordt elke 20 seconden gemeten binnen een bereik van 0-50°C / 32-122°F.
Verschillen in meting tussen de VELUX ACTIVE temperatuursensor en een andere thermometer in de ruimte kunnen worden veroorzaakt door een verkeerd installatiepunt. Check dat de sensor niet in direct zonlicht, boven een verwarmingselement, achter een gordijn, bij een open raam of deur staat. Verwijder de sensor en verplaats het naar een andere positie.
De vochtigheidsgraad wordt gemeten door de binnenklimaatsensor aan de muur in die ruimte. De gemeten vochtigheidsgraad wordt om de 20 seconden bijgewerkt en gemeten binnen een bereik van 0-100%, met een nauwkeurigheid van ± 3%.
Het koolstofdioxideniveau (CO2) van de ruimte wordt gemeten door de binnenklimaatsensor aan de muur in die ruimte. Het gemeten CO2-niveau wordt om de 5 minuten bijgewerkt en gemeten binnen een bereik van 0-5000 ppm.
Als er geen binnenklimaat metingen in uw app worden weergegeven, kan dit te wijten zijn aan een batterij- of communicatieprobleem.

Controleer eerst het batterijniveau van de binnenklimaatsensor.
- Controleer het batterijniveau van de binnenklimaatsensor door de app te openen en te lokaliseren: " Instellingen> Woningbeheer> Kamer> binnenklimaatsensor " om de batterij-indicator te zien.
- Verwijder de batterijen, wacht een paar seconden voordat u ze opnieuw plaatst en controleer vervolgens of de LED aan de voorkant van de schakelaar knippert.

Controleer vervolgens de kwaliteit van het radiosignaal tussen de binnenklimaatsensor en de gateway.
- Controleer de kwaliteit van het radiosignaal van de binnenklimaatsensor door de app te openen en te lokaliseren: " Instellingen> Woningbeheer> Kamer> binnenklimaatsensor " om de signaal-indicator te zien.
- Plaats de binnenklimaatsensor dichter bij de gateway. 

De bij uw VELUX dakvenster (of motorkit) geleverde regensensor is direct aan de motorbediening aangesloten. Er wordt geen informatie naar de app gestuurd als er regen wordt gedetecteerd en het dakvenster wordt dan gesloten (regendetectie wordt lokaal geregeld door de dakvensteropener). De VELUX ACTIVE app waarschuwt slechts voor regen als het dakvenster (de motor) tijdens het regenen wordt geopend.

Als sommige of alle binnenklimaatsensorwaarden ontbreken, is uw binnenklimaatsensor mogelijk niet bereikbaar (dit wordt aangegeven in de app). Controleer de batterijen van de binnenklimaatsensor en vervang ze indien nodig. Als alleen uw koolstofdioxide (CO2) -waarde ontbreekt, maar de vochtigheids- en temperatuurniveaus worden correct weergegeven, wacht dan 5-10 minuten om te zien of een meting verschijnt. Het CO2-niveau wordt slechts om de 5 minuten gemeten en dit kan optreden na het vervangen van de batterij.

Als bij geen van deze acties de binnenklimaatsensorwaarden weergegeven zijn, moet uw binnenklimaatsensor vervangen worden.

Opmerking:
CO2-metingen worden pas 12 uur na de eerste installatie weergegeven vanwege kalibratie van de binnenklimaatsensor. Houd de gateway altijd ingeschakeld tijdens de volledige kalibratiefase. 

De binnenklimaatsensor en de vertrekschakelaar hebben een normale batterij levensduur van 2 jaar bij normaal gebruik. De binnenklimaatsensor en de vertrekschakelaar blijven volledig functioneel tot 7 dagen nadat de batterij bijna leeg is.

Mijn gegevens

Tijdens de installatie van VELUX ACTIVE wordt u gevraagd een account te creëren met uw e-mailadres, en een wachtwoord. Uw e-mailadres wordt opgeslagen op een veilige cloudserver. VELUX heeft geen toegang tot uw wachtwoord. Als u uw VELUX gateway via Apple HomeKit installeert, worden er geen gegevens opgeslagen.
 
Als u via de VELUX ACTIVE app installeert, slaan wij de gegevens over uw gateway en systeeminstellingen op ten behoeve van onze service en de optimalisering van onze producten.
 
Wij slaan uw persoonsgegevens op zolang de account actief is en tot 6 maanden nadat de producten zijn afgesloten.
 
Een volledig overzicht van de door ons opgeslagen persoonsgegevens vindt u in het VELUX ACTIVE privacybeleid.
VELUX ACTIVE gegevens worden opgeslagen in een veilig datacenter, beheerd door NETATMO. Alleen VELUX A/S, NETATMO en uw lokale VELUX verkooporganisatie hebben toegang tot die gegevens. Het datacenter bevindt zich in de EU.
De gegevens betreffende VELUX ACTIVE zijn niet zichtbaar voor andere instanties dan VELUX A/S, NETATMO en, in beperkte mate, uw lokale VELUX verkooporganisatie.
VELUX ACTIVE verzamelt gegevens om uw binnenklimaat effectief te kunnen regelen. De gegevens worden gebruikt ten behoeve van onze service en de optimalisering van onze producten, evenals voor marketingdoeleinden indien u ons hiervoor toestemming heeft gegeven. Een volledig overzicht van de door ons opgeslagen persoonsgegevens vindt u in het VELUX ACTIVE privacybeleid
Als u een verslag van de door ons opgeslagen persoonsgegevens wilt inzien, kunt u contact opnemen met: active-support@velux.com.
U kunt uw e-mailadres en de namen van woningen, ruimten, ramen, zonweringen en rolluiken veranderen in de VELUX ACTIVE app. Voor alle overige verzoeken verwijzen wij u naar: active-support@velux.com.
Als u de door VELUX opgeslagen informatie wilt verwijderen, moet u een verzoek indienen om uw VELUX ACTIVE account te wissen. Als u uw gateway reset, wissen wij uw persoonsgegevens binnen de in het VELUX ACTIVE privacybeleid genoemde periode. Als u wilt dat de informatie onmiddellijk wordt verwijderd, kunt u zich tot: active-support@velux.com wenden met een verzoek om te worden gewist. Verdere details vindt u in de VELUX ACTIVE gebruiksvoorwaarden.

De VELUX Groep doet er alles aan om hacken en misbruik van gegevens te voorkomen. Om dit te waarborgen, hebben we een groot aantal technische, administratieve en fysieke beveiligingsmechanismen geïmplementeerd, ontworpen om de gegevens door VELUX ACTIVE te beschermen. Houd er rekening mee dat, ondanks onze inspanningen om uw gegevens te beschermen, geen enkele beveiligingsoplossing perfect is, noch ondoordringbaar.

Als u, tegen alle verwachtingen in, toch een persoonlijk data probleem opmerkt, schrijf dan naar databreach@velux.com en neem de volgende informatie op:

  1. Type incident en beschrijving (wat heb je waargenomen?)
  2. Wanneer vond het incident plaats?
  3. Waar heb je het waargenomen? (op welke webpagina's, ...)
  4. Zijn er individuen getroffen? (bevat het datalek persoonlijke informatie over individuen? Zo ja, wie?)
  5. Wie is op de hoogte van dit incident?

We zullen snel reageren op uw vragen.

HomeKit

U kunt Apple HomeKit gebruiken om met de hulp van Siri (Apple's spraakassistent) uw VELUX producten te bedienen. Gebruik uw stem om uw dakvenster te openen, de gordijnen, rolluiken of buitenste zonneschermen neer te laten of te informeren naar de huidige status van de luchtkwaliteit in uw Woning. Apple HomeKit stelt u verder in de gelegenheid om scenario's te creëren die uw VELUX producten en andere met HomeKit compatibele apparaten verbinden.

Als Apple HomeKit niet met uw VELUX dakvenster werkt, dient u uw gegevenssynchronisatie te checken:
- Trek de stekker ten minste 30 seconden uit de gateway (uitschakeling) en steek hem er daarna weer terug in.
- Wacht tot de synchronisatie met iCloud op alle aangesloten apparaten met hetzelfde Apple account is afgerond.
 
U kunt de synchronisatie forceren door uw iPhone op de oplader aan te sluiten en hem opnieuw te starten. Als dit niet werkt, moet u de configuratie van de HomeKit resetten en deze opnieuw aansluiten.

 

"Als u HomeKit al hebt geconfigureerd met een ander iOS-apparaat, raadpleegt u de veelgestelde vraag: "Hoe deel ik de bediening van Apple HomeKit?" Om een ​​uitnodiging te ontvangen.
Volg anders de onderstaande stappen:

Herstel eerst de HomeKit-koppeling van uw gateway:
 - Verwijder de gateway uit de Home-app voor het geval u deze in uw Home-app ziet.
 - Controleer of uw smartphone is verbonden met hetzelfde Wi-Fi-netwerk als uw gateway.
 - Controleer of uw gateway gevoed is en of er geen LED knippert aan de achterkant van de gateway.
 - Houd de knop gemarkeerd met het tandwielpictogram ingedrukt.
 - Als u de LED rood ziet knipperen, laat u de knop los en drukt u nogmaals snel op de knop om het opnieuw instellen te bevestigen.
 - De gateway wordt nu gereset en start automatisch opnieuw.
 - Wacht tot de LED aan de achterkant van de gateway wit oplicht.
 
Ten tweede, herconfigureer de Wi-Fi-toegang van de gateway:
 - Open de VELUX-app en selecteer "Instellingen".
 - Selecteer "Woningbeheer".
 - Selecteer "VELUX Gateway".
 - Selecteer "Wi-Fi instellen" en volg de instructies.
 
Tenslotte koppelt u uw gateway met HomeKit:
 - Open de VELUX-app en selecteer "Instellingen".
 - Selecteer "Woningbeheer".
 - Selecteer "VELUX Gateway".
 - Selecteer "HomeKit instellen" en volg de "instructies".

HomeKit vertrouwt op een beveiligd lokaal protocol, geleverd en ontworpen door Apple. Voor Apple HomeKit moet u thuis zijn en op uw wifinetwerk zijn aangesloten. Als een opdracht van Apple HomeKit wordt uitgevoerd, gaat VELUX ACTIVE ervan uit dat dit veilig is. Daarom ontgrendelt hij uw woning. U kunt slechts toegang tot HomeKit krijgen als u van huis bent en een Apple thuishub gebruikt (zoals een Apple TV of iPad).
 
NB: Kijk uit met het gebruik van HomeKit automatisering als u niet thuis bent, want het zou ertoe kunnen leiden dat uw woning ontgrendeld wordt.
Om uw producten met Siri en Apple HomeKit te bedienen als u van huis bent (niet aangesloten op het wifinetwerk van uw woning), moet u een apparaat als HomeKit thuishub opzetten. Dat kan zijn:
 - Een Apple TV4 met tvOS 10 of later.
 - Een iPad met iOS 10 of later.
U kunt Siri spraakbediening gebruiken door eerst de home-toets en dan de toets opzij in te drukken of door: "Hé Siri" te zeggen. Om de "Hé Siri" opdracht op uw apparaat te gebruiken, moet u deze inschakelen door het volgende in te voeren: Instellingen > Siri & Zoeken > Luisteren naar "Hé Siri".
 
Tip! Als u uw ruimten en producten benoemt, moet u er op letten dat u niet het type ruimte in de productnaam vermeldt, want dat kan tot naamconflicten leiden. Reserveer de namen van typen ruimten (badkamer, keuken) voor de ruimten en namen van typen producten (dakvenster, gordijn, rolluik of buitenste zonnescherm) voor de producten. Zo verkrijgt u bovendien een optimale integratie met Siri (Apple HomeKit) spraakopdrachten. Als u voor Siri de Engelse taal gebruikt (voor de beste spraakherkenning), doet u er voor de beste prestaties ook goed aan voor uw ruimten en producten Engelse termen te gebruiken.
Tijdens de configuratie van VELUX ACTIVE wordt u gevraagd de HomeKit configuratiecode te scannen met de camera van uw apparaat.
 
De 8-cijferige code (xxx-xx-xxx) van Apple HomeKit is te vinden op:
- de label op de rugzijde van uw gateway.
- de laatste pagina van de Snelstartgids die in de verpakking wordt meegeleverd.
 
U kunt de code ook handmatig invoeren als u hem niet kunt scannen met de camera van uw apparaat.
 
Als u HomeKit niet tijdens de oorspronkelijke configuratie heeft geconfigureerd, kunt u dit alsnog heel makkelijk doen door: "Instellingen > Woningbeheer > Gateway > HomeKit configureren" te kiezen
U kunt de controle over HomeKit-accessoires delen met andere mensen als ze iOS 10 of hoger gebruiken en aangemeld zijn bij iCloud. Om de controle te delen, moet u thuis zijn of een thuishub ingesteld hebben.

Zoek in de VELUX ACTIVE with NETATMO-app: " Instellingen> Woningbeheer> HomeKit> Uitnodigen ".

Ga in de Apple Home-app naar: Bewerken (linkerbovenhoek)> Pijl (naast naam huis)> Uitnodigen> Voer de Apple ID van de persoon in die met iCloud wordt gebruikt> Uitnodiging verzenden ". 

Ja, u kunt de gateway installeren met Apple HomeKit (in plaats van met de VELUX ACTIVE with NETATMO app). Volg de instructies in deze link.

NB: Voor deze installaties kunt u enkel de functionaliteit van Apple HomeKit en de Apple Home app gebruiken. De ACTIVE automatische algoritmen zijn niet inbegrepen bij Apple HomeKit en u krijgt er slechts toegang toe met de VELUX ACTIVE app.

Bij het opnieuw instellen van de HomeKit koppeling van uw gateway, verwijdert u:

- De Wi-Fi-verbinding tussen de gateway en uw router.
- De HomeKit koppeling van uw gateway.

De koppeling aan uw VELUX producten, binnenklimaatsensor en vertrekschakelaar blijft ongewijzigd.
Volg de onderstaande stappen om een HomeKit-reset uit te voeren:

- Houd de knop gemarkeerd met het tandwielpictogram ingedrukt.
- Als u de LED rood ziet knipperen, laat u de knop los en drukt u nogmaals snel op de knop om het opnieuw instellen te bevestigen.
- De gateway wordt nu gereset en start automatisch opnieuw.
- Wanneer de LED wit knippert, is uw gateway klaar voor een nieuwe HomeKit koppeling.
- Open uw Home app en voeg de gateway toe als een nieuw accessoire in HomeKit.

U kunt uw wificonfiguratie updaten indien u van internetprovider moet veranderen. 
Een wifi-update gaat als volgt:

- Druk de toets met het tandwiel in en houd hem ingedrukt
- Laat de toets los zodra u het LED-lampje wit ziet knipperen
- Open eerst de iOS-instellingen van uw apparaat en daarna de “wifi” rubriek
- Selecteer de gateway in de “NIEUW APPARAAT CONFIGUREREN …” rubriek 
- Volg de instructies voor het updaten van de wificonfiguratie

Google Assistant

If you have a Google Home speaker, use the “Google Home” application, available on iOS and Android, to connect your VELUX INTEGRA® products. To learn more about the steps of set-up, see the Google Help website.

If you do not have a Google Home speaker, download the “Google Assistant” application, available at the App Store for iOS and the Play Store for Android. To learn more about the steps of set-up, see the Google Help website.

For increased security, an additional step is necessary to be able to control your windows with the Google Assistant. Simply create a Google Assistant security code in the VELUX ACTIVE with NETATMO app. To do so, simply follow the steps described below in "How can I create a security code for Google Assistant?"

For increased security, an additional step is necessary to be able to control your windows with the Google Assistant. Simply create a Google Assistant security code in the VELUX ACTIVE with NETATMO app by following the steps below:

  1. Open the "VELUX ACTIVE with NETATMO" app
  2. Tap on the top left icon to access the "Settings" section
  3. Tap on "Home management"
  4. Tap on your home's name at the top
  5. Tap on "Google Assistant" in the "Advanced" section
  6. Tap on "Enable window control" and create a 4-digit PIN code. 

The set-up is complete. You can now open your VELUX windows with the Google Assistant:

"Ok Google, open the windows in the living room"

 

To delete VELUX products from your Google Assistant:

  1. Open your “Google Assistant” application and tap on one of your set-up VELUX products (window, blind or shutter).
  2. Tap on “Unlink VELUX ACTIVE with NETATMO” 
  3. Confirm by selecting “Unlink” again.

Now, your Google Assistant no longer has access to any of your VELUX products.

Depending on Google Assistant's maturity in your local language, you may experience som difficulties with Google Assistant's language understanding. To limit these misunderstandings, you should name your products and rooms, and make sure to include these names in your commands.

Alternatively, you can go to "Settings" in your Google Home app and add a secondary language (preferably English, French or German) which will allow you to use commands in both your local language as well as a language in which the Google Assistant has higher proficiency.