Nederlands    |    Français

DAGLICHT IS EEN NOODZAAK, GEEN LUXE


We brengen 90% van onze tijd binnenshuis door, maar er is letterlijk geen enkel alternatief voor daglicht om ons te beschermen tegen de negatieve invloed van een tekort aan licht op ons lichaam en onze gezondheid. 


Zelfs niet het meest heldere kunstlicht kan op tegen daglicht om ons gezond te houden. Wetenschappelijk onderzoek heeft het verband tussen een tekort aan daglicht en verscheidene lichamelijke en geestelijke aandoeningen aangetoond. Volgens deskundigen leidt tot 15% van de wereldbevolking aan enige vorm van SAD (affectieve seizoensstoornis of winterdepressie) en die trend is nog sterker op hogere breedtegraden.  

Maar er zijn wel meer gezondheidsklachten die te maken hebben met een tekort aan daglicht. Neem bijvoorbeeld een tekort aan vitamine D, dat tot klachten als vermoeidheid, uitputting en een verhoogde gevoeligheid voor ziekten leidt. Om uw lichaam bloot te stellen aan het daglicht dat nodig is voor de aanmaak van vitamine D, moet u buiten komen, en in Europa en andere noordelijke landen moet dat ook nog eens in de zomer zijn. Bovendien kan kunstlicht uw biologische klok verstoren, en dat leidt weer tot concentratieproblemen, verhoogde bloeddruk enz.

SYMPTOMEN

De gevolgen van een tekort aan daglicht mogen dan niet met het blote oog te zien zijn. Toch moeten we ze ernstig nemen. Ons metabolisme heeft daglicht nodig om naar behoren te functioneren. Vermoeidheid en slaapstoornissen zijn vaak voorkomende symptomen En slaapstoornissen worden weer gekoppeld aan problemen als stress, depressie, hartaandoeningen en een verhoogde gevoeligheid voor infecties.

OPLOSSINGEN

Als we praten over gebrek aan daglicht in ons dagelijks leven, zullen de meeste mensen dat zien als een probleem waarvan ze niet eens wisten dat ze het hadden. Dat werkt natuurlijk niet erg motiverend. Maar vergeet niet, we hebben het hier over reële problemen. Als u die wegneemt, kunt u uw algemene levenskwaliteit aanzienlijk verbeteren.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat meer daglicht zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid ten goede komt. Hier zijn een paar kleine, simpele aanpassingen die u vandaag al kunt doorvoeren:

1.


Volg het (natuurlijke) licht

Verlicht uw woning en werkplek met zoveel daglicht als maar mogelijk is. Kunstlicht bezit niet dezelfde kwaliteiten als zonlicht, dat een natuurlijk antidepressiemiddel is, dus probeer altijd daglicht als primaire lichtbron te gebruiken en vul dit slechts aan met kunstverlichting als het echt niet anders kan. En zet uw eet- en werktafel dichter bij het raam.

2.


Maak een wandeling

Ga zodra u de kans heeft naar buiten en probeer uw benen regelmatig te strekken. De meeste wetenschappers zijn het er wel over eens dat blootstelling aan twee uur daglicht per dag een geweldige impuls is voor ons geestelijk welzijn.

3.


Werk aan uw ritme

Ons lichaam kan zich slechts afstemmen op het zogenaamde 24-uursritme van “slapen, werken, leven” als het wordt blootgesteld aan de juiste verhouding licht én duisternis. Plaats uw slaapkamers zoveel mogelijk op het oosten, waar de zon opkomt. Dat geldt des te meer voor de kamers van tieners en jonge volwassenen, die een vertraagde biologische klok hebben en 's morgens vaak moeilijk kunnen opstaan.

Wilt u graag meer weten?

FOCUS OP HET GROTER GEHEEL

Naast nieuwe dagelijkse routines is het ook belangrijk om fundamentele veranderingen proberen aan te brengen in het binnenklimaat van uw woning. We brengen 90% van onze tijd binnen door en twee derden van die tijd in onze eigen woning. Er is dus geen betere plek dan binnenshuis om met een beter leven te starten.

 

Verbeter uw bestaande ruimte

Bekijk hoe u 'buiten naar binnen kan halen' door meer daglicht in uw woning binnen te laten. Aangezien de meesten van ons in stedelijke omgevingen wonen, zijn we in zeker opzicht vervreemd geraakt van de natuur. Zoek ramen of deuren die de hoeveelheid daglicht in uw kamer vergroten – en vergeet niet dat een dakraam meer daglicht binnenlaat dan een normaal raam.

Creëer extra ruimte, op de juiste manier

Extra vierkante meters aan uw woning toevoegen is een geweldige manier om uw leven binnenshuis te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een zolderverbouwing of uitbouw en kies hierbij vooral oplossingen die frisse lucht en daglicht binnenbrengen.

Verhuizen

Als u een nieuwe woning zoekt, moet u eraan denken dat oudere panden mogelijk problemen vertonen die een invloed kunnen hebben op het binnenklimaat. Controleer bijvoorbeeld of de ramen genoeg daglicht binnenlaten. Als dat niet het geval is, kunt u overwegen om extra ramen of deuren te plaatsen. En als u uw woning een opfrisbeurt wilt geven, doet u er goed aan een lichtere verfkleur te kiezen. Die creëren namelijk een spiegeleffect waarbij het licht beter in uw woning wordt gereflecteerd.


DAGLICHT KAN DE LEERPRESTATIES VAN UW KINDEREN MET 15% VERBETEREN

Wetenschappers hebben aangetoond dat klaslokalen die veel daglicht binnenlaten een doelmatiger leeromgeving zijn dan slecht verlichte lokalen. Er is geen reden om aan te nemen dat thuis en op het werk niet dezelfde voordelen kunnen worden verkregen.

WAT KAN IK DOEN?

Er zijn tal van manieren om frisse lucht en daglicht in uw woning te krijgen. Sommige zijn snel en simpel, andere kosten wat meer tijd maar leveren wel flinke verbeteringen op lange termijn op.